باب دوم ثواب زيارت رسول خدا صلى الله عليه و آله

(زمان خواندن: 7 - 14 دقیقه)

الباب الثانى ثواب زيارة رسول الله صلى الله عليه و آله
متن:
حدثنى ابى رحمه الله، عن سعد بن عبد الله، عن احمد بن محمد بن عيسى، عن الحسن بن محبوب، عن ابان، عن السدوسى، عن ابى عبدالله عليه السلام قال: قال رسول الله صلى الله عليه و آله: من اتانى زائرا كنت شفيعه يوم القيامة.
باب دوم ثواب زيارت رسول خدا صلى الله عليه و آله

ترجمه:
(حديث اول)
پدرم عليه الرحمه از عسد بن عبد الله و او از احمد بن محمد بن عيسى و او از حسن بن محبوب و او از ابان و او از سدوسى و او از حضرت ابى عبد الله عليه السلام نقل مى كند كه آن جناب فرمودند: رسول اكرم صلى الله عليه و آله فرمودند.
كسى كه به زيارت من آيد روز قيامت من شفيع او هستم.
متن:
حدثنى محمد بن الحسن بن احمد رحمه الله، عن محمد بن الحسن الصفار، عن احمد بن محمد بن عيسى، عن ابن ابى نجران قال: قلت لابى جعفر الثانى عليه السلام: جعلت فداك ما لمن زار رسول الله صلى الله عليه و آله متعمدا قال: له الجنة.
ترجمه:
(حديث دوم)
محمد بن حسن بن احمد عليه الرحمه از محمد بن حسن صفار نقل نموده و او از احمد بن محمد بن عيسى و او از احمد بن محمد بن عيسى و او از ابن ابى بحران وى مى گويد:
محضر مبارك حضرت ابى جعفر ثانى عليه السلام عرض كردم:
فدايت شوم ثواب و پاداش كسى كه با قصد به زيارت رسول خدا برود چيست؟
حضرت فرمودند:
بهشت براى او است.
متن:
حدثنى جماعة من مشايخنا، عن محمد بن يحيى، عن احمد بن محمد عيسى، عن معاوية بن حكيم، عن عبد الرحمن بن ابى نجران قال: سالت اباجعفر عليه السلام عمن زار قبر النبى صلى الله عليه و آله قاصدا؟ قال: له الجنة.
ترجمه:
(حديث سوم)
جماعتى از مشايخ ما از محمد بن يحيى نقل نموده اند و او از احمد بن محمد بن عيسى و او از معاوية بن حكيم و او از عبد الرحمن ابن ابى نجران نقل كرده كه گفت:
از حضرت ابا جعفر عليه السلام پرسيدم: پاداش كسى كه قبر نبى اكرم صلى الله عليه و آله را با قصد زيارت كند چيست؟
حضرت فرمودند:
بهشت براى اوست.
متن:
حدثنى جماعة من مشايخنا بهذا الاسناد عن عبد الرحمن بن ابى نجران، عن ابى جعفر الثانى عليه السلام قال: قلت: ما لمن زار رسول الله صلى الله عليه و آله متعمدا؟ قال: يدخله الله الجنة ان شاء الله.
ترجمه:
(حديث چهارم)
جماعتى از مشايخ ما با همين سندى كه در حديث قبل نقل شد از عبد الرحمن بن ابى نجران حديث نموده اند و او از حضرت ابى جعفر ثانى چنين نقل كرده، ميگويد:
محضر مبارك امام عليه السلام عرضه داشتم:
پاداش كسى كه از روى قصد و عمد به زيارت حضرت نبى اكرم صلى الله عليه و آله برود چيست؟
حضرت فرمودند:
اگر خدا بخواهد او را به بهشت وارد مى نمايد.
متن:
حدثنى محمد بن عبد الله بن جعفر الحميرى، عن ابيه، عن احمد بن محمد بن عيسى، عن على بن الحكم، عن سيف بن عميرة، عن ابى برك الحضرمى قال: قد امرنى ابو عبد الله عليه السلام ان اكثر الصلاة فى مسجد رسول الله صلى الله عليه و آله ما استطعت، و قال: انك لا تقدر عليه كلما شئت، و قال لى، تاتى قبر رسول الله صلى الله عليه و آله؟ فقلت: نعم، فقال: اما انه يسمعك من قريب و يبلغه عنك اذ كنت نائيا.
ترجمه:
(حديث پنجم)
محمد بن عبد الله بن جعفر حميرى از پدرش و او از احمد بن محمد بن عيسى و او از على بن حكم و او از سيف ابن عميره و او از ابوبكر حضرمى نقل نمود كه وى گفت:
حضرت ابا عبد الله عليه السلام به من امر فرمودند كه آنچه در توان و قدرت دارى در مسجد رسول خدا صلى الله عليه و آله نماز بگذار و فرمودند:
اين طور نيست كه هر وقت اراده كنى در آنجا نماز بگذار بر آن قادر باشى پس فرصت را غنيمت بشمار سپس به من فرمودند:
آيا نزد قبر رسول خدا صلى الله عليه و آله مى آئى و زيارتش مى كنى؟
عرض كردم: بلى
فرمودند:
حقا اين طور است كه زيارت تو را حضرت از نزديك شنيده و اگر هم دور باشى از تو به حضرتش مى رسانند.
متن:
و باسناده عن سيف بن عميرة، عن عامر بن عبد الله قال: قلت لابى عبد الله عليه السلام: انى زدت جمالى دينارين او ثلاث على ان يمربى على المدينة، فقال: قد احسنت؟ ما ايسر هذا؛ تاتى قبر رسول الله صلى الله عليه و آله و تسلم عليه، اما انه ليسمعك من قريب و يبلغه عنك من بعيد.
ترجمه:
(حديث ششم)
حميرى به اسناد سابقش از سيف بن عميره، از عامر بن عبد الله، وى مى گويد: محضر حضرت ابى عبد الله عليه السلام عرضه داشتم:
به سارابان خود دو يا سه دينار اضافه دادم تا من را به مدينه ببرد.
حضرت فرمودند:
بسيار كار خوبى كردى سهل و آسان است زيرا با اين عمل قبر رسول خدا صلى الله عليه و آله را زيارت نمودى، حقا اين طور است كه زيارت تو را حضرت از نزديك شنيده و اگر هم دور باشى از تو به حضرت مى رسانند.
متن:
حدثنى محمد بن الحسن بن احمد بن الوليد، عن محمد بن الحسن الصفار، عن احمد بن محمد بن عيسى، عن عبد الرحمن بن ابى نجران قال: قلت لابى جعفر الثانى عليه السلام: جعلت فداك ما لمن زار قبر رسول الله صلى الله عليه و آله متعمدا؟ قال: يدخله الله الجنة ان شاة الله.
ترجمه:
(حديث هفتم)
محمد بن الحسن بن احمد بن وليد، از محمد بن الحسن الصفار، از احمد بن محمد بن عيسى، از عبد الرحمن بن ابى نجران وى مى گويد:
محضر امام ابى جعفر ثانى عليه السلام عرضه داشتم: فدايت شوم پاداش كسى كه با قصد و عمد به زيارت قبر رسول خدا صلى الله عليه و آله برود چيست؟
حضرت فرمودند:
اگر خداوند بخواهد او را داخل بهشت مى كند.
متن:
حدثنى محمد بن يعقوب، عن عدة من رجاله، عن احمد بن محمد بن عيسى، عن عبد الرحمن بن ابى نجران قال: قلت لابى جعفر الثانى عليه السلام: جعلت فداك ما لمن زار قبر رسول الله صلى الله عليه و آله متعمدا؟ قال: له الجنة.
ترجمه:
(حديث هشتم)
محمد بن يعقوب، از عده اى از رجالش، از احمد بن محمد بن عيسى، از عبدالرحمن بن ابى نجران، وى مى گويد: محضر امام ابى جعفر ثانى عليه السلام عرضه داشتم: فدايت شوم پاداش كسى كه با قصد و عمد به زيارت قبر رسول خدا صلى الله عليه و آله برود چيست؟
حضرت فرمودند:
بهشت از آن او است.
متن:
حدثنى محمد بن الحسن بن احمد بن الوليد؛ و محمد بن يعقوب عن على بن محمد بن بندار، عن ابراهيم بن اسحاق، عن محمد بن سليمان الديلمى، عن ابى حجر الاسلمى، عن ابى عبد الله عليه السلام قال: قال رسول الله صلى الله عليه و آله: من اتى مكة حاجا و لم يزرنى بالمدينة جفوته يوم القيامة؛ و من زارنى زائرا و جبت له شفاعتى؛ و من وجبت له شفاعتى وجبت له الجنة، ومن مات فى احد الحرمين؛ مكة او المدينة لم يعرض الى الحساب؛ و مات مهاجرا الى الله و حشر يوم القيامة مع اصحاب بدر.
ترجمه:
(حديث نهم)
محمد بن الحسن بن احمد بن وليد و محمد بن يعقوب، از على بن محمد بندار، از ابراهيم بن اسحاق، از محمدبن سليمان ديلمى، از ابى حجر اسلمى، وى مى گويد:
رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمودند:
هر كسى كه براى اعمال حج به مكه رفته و سپس من را در مدينه زيارت نكند من نيز در روز قيامت به او جفا خواهم كرد و كسى كه من را زيارت نمايد شفاعت من نصيبش مى گردد و كسى كه از شفاعت من بهره مند شود بهشت بر او واجب مى گردد، سپس فرمود:
و كسى كه در يكى از دو حرم (مكه و مدينه) از دنيا برود او را در موقف حساب نياورده و مهاجر الى الله محسوب شده و روز قيامت با اصحاب بدر محشور مى گردد.
متن:
حدثنى الحسن بن عبد الله بن محمد بن عيسى، عن ابيه، عن الحسن ابن محبوب، عن ابان، عن السدوسى، عن ابى عبد الله عليه السلام قال: قال رسول الله صلى الله عليه و آله: من اتانى زائرا كنت شفيعه يوم القيامة.
ترجمه:
(حديث دهم)
حسن بن عبد الله بن محمد بن عيسى از پدرش و او از حسن بن محبوب و او از ابان و او از سدوسى و او از حضرت ابى عبد الله عليه السلام نقل نموده كه آن جناب فرمودند:
رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمودند:
كسى كه به زيارت من آيد من در روز قيامت شفيع او خواهم بود.
متن:
حدثنى حكيم بن داود بن حكيم، عن سلمة بن الخطاب قال: حدثنى على بن سيف قال: حدثنى الفضل بن مالك النخعى قال: حدثنى ابراهيم بن ابى يحيى المدنى، عن صفوان بن سليم، عن ابيه، عن النبى صلى الله عليه و آله قال: من زارنى فى حياتى او بعد موتى كان فى جوارى يوم القيامة.
ترجمه:
(حديث يازدهم)
حكيم بن داود بن حكيم، از سلمة بن خطاب و او از على بن سيف و او از فضل بن مالك نخعى و او از ابراهيم بن ابى يحيى مدنى و او از صفوان بن سليم و او از پدرش و او از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله نقل نموده كه آن حضرت فرمودند:
كسى كه يا در حال حيات و يا بعد از ممات من را زيارت كند روز قيامت در جوار و همسايگى من خواهد بود.
متن:
و عنه، عن سلمة، عن على بن سيف قال: حدثنى سليمان بن عمر النخعى، عن بعد الله بن الحسن، عن ابيه، (عن آبائه) عن على بن ابى طالب عليه السلام قال: قال رسول الله صلى الله عليه و آله: من زارنى بعد وفاتى كان كمن زارنى فى حياتى، و كنت له شهيدا و شافعا يوم القيامة.
ترجمه:
(حديث دوازدهم)
حكيم بن داود بن حكيم از سلمه، از على بن سيف از سليمان بن عمر النخعى، از عبد الله بن حسن، از پدرش از مولانان على بن ابى طالب عليه السلام نقل نموده كه آن حضرت فرمودند:
رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمودند:
كسى كه بعد از حيات من را زيارت كند گويا من را در حال حياتم زيارت كرده و من در روز قيامت براى وى شاهد و شافع خواهم بود.
متن:
و عنه، عن سلمة، عن جعفر بن بشير عن ابان بن عثمان عن السدوسى، عن ابى عبد الله عليه السلام قال: قال رسول الله صلى الله عليه و آله: من اتانى زائرا كنت له شفيعا يوم القيامة.
ترجمه:
(حديث سيزدهم)
حكيم بن داود بن حكيم از سلمه، از جعفر بن بشير، از ابان بن عثمان، از سدوسى، از حضرت ابى عبد الله عليه السلام نقل نموده كه آن حضرت فرمودند:
رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمودند:
كسى كه به زيارت من آيد روز قيامت من شفيع او خواهم بود.
متن:
و عنه، عن سلمة قال: حدثنى زيد بن ابى زيد الهروى عن قتيبة بن ابن سعيد قال: قال رسول الله صلى الله عليه و آله: من اتانى زائرا فى المدينة محتسبا كنت له شفيعا يوم القيامة.
ترجمه:
(حديث چهاردهم)
حكيم بن داود بن حكيم از سلمه، از زيد بن ابى زيد الهروى و قتيبة بن سعيد نقل نموده، وى گفت: رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمودند:
كسى كه به اميد ثواب و اجر در مدينه به زيارت من آيد روز قيامت شفيع او خواهم بود.
متن:
حدثنى جماعة من مشايخى رحمهم الله عن محمد بن يحيى؛ و احمد بن ادريس جميعا، عن سلمة قال: حدثنى بعض اصحابنا بهذا الحديث عن ابن ابى نجران قال: قلت له: ما لمن زار رسول الله صلى الله عليه و آله متعمدا؟ قال: يدخله الله الجنة.
ترجمه:
(حديث پانزدهم)
جماعتى از مشايخم رحمة الله عليهم از محمد بن يحيى و احمد بن ادريس جميعا از سلمه نقل كرده اند كه وى گفت: برخى از اصحاب ما اين حديث را از ابن ابى نجران نقل كرده كه وى گفت:
محضر مباركش عرضه داشتم:
پاداش كسى كه به زيارت رسول خدا صلى الله عليه و آله رفته و قصدش صرفا زيارت بوده چيست؟ فرمود:
خداوند او را در بهشت داخل مى كند.
متن:
حدثنى ابى؛ و جماعة من مشايخى، عن سعد بن عبد الله، عن احمد بن محمد بن عيسى، عن ابيه، عن الحسن بن محبوب، عن ابان، عن السدوسى، عن ابى عبد الله عليه السلام قال: قال رسول الله صلى الله عليه و آله: من اتانى زائرا كنت شفيعه يوم القيامة.
ترجمه:
(حديث شانزدهم)
پدر و جماعتى از مشايخ من از سعد بن عبد الله، از احمد بن محمد بن عيسى، از پدرش، از حسن بن محبوب، از ابان، از سدوسى از حضرت ابا عبد الله عليه السلام نقل نموده كه آن جناب فرمودند: رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمودند:
كسيكه به زيارت من آيد روز قيامت شفيع او خواهم بود.
متن:
حدثنى ابوالفضل محمد بن احمد بن سليمان، عن موسى بن محمد بن موسى، عن محمد بن محمد الاشعث قال: حدثنا ابوالحسن موسى بن اسماعيل بن موسى بن جعفر قال: حدثنا ابى، عن ابيه، عن جده جعفر بن محمد، عن ابيه، عن على بن الحسين عليه السلام قال: قال رسول الله صلى الله عليه و آله: من زار قبرى بعد موتى كان كمن هاجر الى فى حياتى، فان لم تستطيعوا فابعثوا الى بالسلام فانه يبلغنى.
ترجمه:
(حديث هفدهم)
ابوالفضل محمد بن احمد بن سليمان، از موسى بن محمد بن موسى، از محمد بن محمد اشعث مى گويد: ابوالحسن موسى بن اسماعيل بن موسى بن جعفر عليه السلام مى گويد:
پدرم (يعنى اسماعيل) از پدرش (يعنى حضرت موسى بن جعفر عليه السلام) از جدش (يعنى از پدرم) حضرت جعفر بن محمد، از پدرش، از حضرت على بن الحسين عليه السلام فرمودند:
رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمودند:
كسى كه بعد از حياتم قبر من را زيارت كند مانند كسى است كه درزمان حياتم بطرف من هجرت كرده و به زيارتم آمده باشد، بنابر اين اگر نتوانستيد به زيارتم آئيد از همان مكان دور سلام فرستيد كه به من خواهد رسيد.
متن:
حدثنى ابى، عن سعد بن عبد الله، عن احمد بن محمد بن عيسى، عن الحسين بن سعيد، عن عثمان بن عيسى، عن المعلى (بن) ابى شهاب، عن ابى عبد الله عليه السلام قال: قال الحسين بن على عليه السلام لرسول الله صلى الله عليه و آله: يا ابتاه ما جزاء من زارك؟ فقال صلى الله عليه و آله: يا بنى من زارنى حيا او ميتا كان حقا على ان ازوره يوم القيامة و اخلصه من ذنوبه.
ترجمه:
(حديث هيجدهم)
پدرم از سعد بن عبد الله، از احمد بن محمد بن عيسى، از حسين بن سعيد، از عثمان بن عيسى، از معلى بن ابى شهاب، از حضرت ابى عبدالله عليه السلام نقل مى كند كه آن جناب فرمودند:
حضرت حسين بن على عليه السلام به رسول خدا صلى الله عليه و آله عرض كرد:
پدرم: پاداش كسى كه شما را زيارت كند چيست؟
رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمودند:
پسرم، كسى كه در حال حيات و مماتم من را زيارت كند بر من است كه روز قيامت به زيارتش رفته و او را از گرفتارى گناهانش برهانم.
متن:
حدثنى ابى رحمة الله، عن الحسين بن الحسن بن ابان، عن الحسين بن سعيد باسناده مثله.
ترجمه:
(حديث نوزدهم)
پدرم رحمة الله عليه از حسين بن حسن بن ابان، از حسين بن سعيد باسنادش مثل همين حديث را نقل نموده.
متن:
حدثنى محمد بن جعفر الرزاز، عن محمد ابن الحسين بن ابى الخطاب، عن الحسن بن محبوب، عن جميل بن صالح، عن الفضيل بن يسار، عن ابى جعفر عليه السلام قال: ان زيارة قبر رسول الله تعدل حجة مع رسول الله مبرورة.
ترجمه:
(حديث بيستم)
محمد بن جعفر رزاز از محمد بن حسين بن ابى الخطا، از حسن بن محبوب، از جميل بن صالح، از فضيل بن يسار، از حضرت ابى جعفر عليه السلام نقل مى كند كه آن جناب فرمودند:
زيارت قبر رسول خدا صلى الله عليه و آله معادل و مساوى حج مقبولى است كه با آن حضرت بجا آورده شود.
متن:
و عنه، عن محمد بن محمد بن الحسين، عن محمد بن اسماعيل، عن صالح بن عقبة، عن زيد الشحام قال: قلت لابى عبد الله عليه السلام: ما لمن زار قبر رسول الله صلى الله عليه و آله؟ قال: كمن زار الله فى عرشه.
ترجمه:
(حديث بيست و يكم)
محمد بن جعفر، از محمد بن الحسن، از محمد بن اسماعيل، از صالح بن عقبه، از زيدشحام نقل نموده، وى مى گويد:
بمحضر ابى عبد الله عليه السلام عرضه داشتم:
ثواب و پاداش كسى كه قبر رسول الله صلى الله عليه و آله را زيارت كند چيست؟
حضرت فرمودند.
وى مانند كسى است كه خدا را در عرشش زيارت نموده باشد.
----------------------------------------------------------------------------------------
نام مولف: ابى القاسم جعفر بن محمد بن جعفر بن موسى بن قولويه القمى
نام مترجم: سيد محمد جواد ذهنى تهرانى

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مؤسسه جهانی سبطین علیهما السلام

loading...
اخبار مؤسسه
فروشگاه
درباره مؤسسه
کلام جاودان - اهل بیت علیهم السلام
آرشیو صوت - ادعیه و زیارات عقائد - تشیع

@sibtayn_fa





مطالب ارسالی به واتس اپ
loading...
آخرین
مداحی
سخنرانی
تصویر

روزشمارتاریخ اسلام

1 شـوال

١ـ عید سعید فطر٢ـ وقوع جنگ قرقره الكُدر٣ـ مرگ عمرو بن عاص 1ـ عید سعید فطردر دین مقدس...


ادامه ...

3 شـوال

قتل متوكل عباسی در سوم شوال سال 247 هـ .ق. متوكل عباسی ملعون، به دستور فرزندش به قتل...


ادامه ...

4 شـوال

غزوه حنین بنا بر نقل برخی تاریخ نویسان غزوه حنین در چهارم شوال سال هشتم هـ .ق. یعنی...


ادامه ...

5 شـوال

١- حركت سپاه امیرمؤمنان امام علی (علیه السلام) به سوی جنگ صفین٢ـ ورود حضرت مسلم بن عقیل...


ادامه ...

8 شـوال

ویرانی قبور ائمه بقیع (علیهم السلام) به دست وهابیون (لعنهم الله) در هشتم شوال سال 1344 هـ .ق....


ادامه ...

11 شـوال

عزیمت پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) به طایف برای تبلیغ دین اسلام در یازدهم...


ادامه ...

14 شـوال

مرگ عبدالملك بن مروان در روز چهاردهم شـوال سال 86 هـ .ق عبدالملك بن مروان خونریز و بخیل...


ادامه ...

15 شـوال

١ ـ وقوع ردّ الشمس برای حضرت امیرالمؤمنین علی(علیه السلام)٢ ـ وقوع جنگ بنی قینقاع٣ ـ وقوع...


ادامه ...

17 شـوال

١ـ وقوع غزوه خندق٢ـ وفات اباصلت هروی1ـ وقوع غزوه خندقدر هفدهم شوال سال پنجم هـ .ق. غزوه...


ادامه ...

25 شـوال

شهادت حضرت امام جعفر صادق(علیه السلام) ، رییس مذهب شیعه در بیست و پنجم شوال سال 148 هـ...


ادامه ...

27 شـوال

هلاكت مقتدر بالله عباسی در بیست و هفتم شوال سال 320 هـ .ق. مقتدر بالله، هجدهمین خلیفه عباسی...


ادامه ...
012345678910

انتشارات مؤسسه جهانی سبطين عليهما السلام
  1. دستاوردهای مؤسسه
  2. سخنرانی
  3. مداحی
  4. کلیپ های تولیدی مؤسسه

سلام ، برای ارسال سؤال خود و یا صحبت با کارشناس سایت بر روی نام کارشناس کلیک و یا برای ارسال ایمیل به نشانی زیر کلیک کنید[email protected]

تماس با ما
Close and go back to page