ابن كثير(م 774) و كتاب الولايه

(زمان خواندن: 1 - 2 دقیقه)

پيشتر گذشت كه ابن كثير نيز از اين كتاب ياد كرد. وي در دو مورد از كتاب البدايه و النهايه از حديث غدير سخن گفته است; نخست: در حوادث سال دهم هجرت از آن ياد كرده و برخي از طرق آن را آورده است.(1) دوم: در پايان زندگي اميرمؤمنان(عليه السلام) در ضمن فضائل آن حضرت، برخي از طرق حديث غدير را آورده، اما يادي از كتاب طبري نكرده است.(2)
     در مورد نخست، پس از اشاره به اين كه رسول خدا(صلي الله عليه وآله) در بازگشت از حج در غدير خم، فضيلتي از فضايل امام علي(عليه السلام)را آشكار ساخت، مي نويسد:
«و لهذا لمّا تفرّغ(عليه السلام) من بيان المناسك و رجع إلي المدينة بيّن ذلك فى أثناء الطريق، فخطب خطبة عظيمة فى اليوم 18 من ذى حجة عامئذ و كان يوم الأحَد بغدير خمّ تحت شجرة هناك. فبيّن فيها أشياء. و ذكر من فضل علي ّ و أمانته و عدله و قربه إليه ما أزاح به ما كان فى نفوس كثير من الناس منه! و نحن نورد عيون الأحاديث الواردة في ذلك و نبيّن ما فيها من صحيح و ضعيف بحول الله وقوّته و عونه. و قد اعتني بأمر هذا الحديث أبوجعفر محمد بن جرير الطبرى صاحب التفسير و التاريخ، فجمع فيه مجلّدين أورد فيهما طرقه وألفاظه و ساق الغثّ و السمين والصحيح و السقيم، علي ما جرت به عادة كثير من المحدّثين يوردون ما وقع لهم في ذلك الباب من غير تمييز صحيحه و ضعيفه»(3).
     سپس اشاره مي كند كه: بنا دارد برخي از طرق آن را نقل كند و چنين مي كند. از طرقي كه نقل كرده، بخشي از كتاب طبرى است. از آنچه در كتاب البدايه، آمده چنين بر مي آيد كه ابن كثير رساله او را در طرق حديث غدير در اختيار داشته است.

______________________________________________________

1 . البدايه و النهايه، ج 5، صص 233 ـ 227 (بيروت داراحياء التراث العربي، 1412)
2 . همان، ج 7، صص 387 ـ 383
3 . همان، ج 5، ص 227