شفا و درمان با دعا (بخش سوم)

(زمان خواندن: 15 - 30 دقیقه)

كسب سعادت با اين اسماء
حضرت صادق عليه السلام فرمود: خداى تبارك و تعالى در هر روز و شبى خود را تمجيد كند پس هر كه خدا را تمجيد كند به همان نحو كه او خودش ‍ را تمجيد كرده و در حال شقاوت باشد خداى عز و جل او را به حال سعادت درآورده بگويد:
انت الله لا اله الا انت رب العالمين ، انت الله لا اله الا انت الرحمن الرحيم ، انت الله لا اله الا انت العزيز (العلى ) الكبير، انت الله لا اله الا انت مالك يوم الدين ، انت الله لا اله الا انت الغفور الرحيم ، انت الله لا اله الا انت العزيز الحكيم ، انت الله لا اله الا انت منك بدء الخلق و اليك يعود، انت الله (الذى ) لا اله الا انت لم تزل و لا تزال ، انت الله الذى لا اله الا انت خالق الخير و الشر انت الله لا اله الا انت خالق الجنة و النار، انت الله لا اله الا انت احد صمد لم يلد و لم يولد و لم يكن له كفوا احد ؛ انت الله لا اله الا انت الملك القدوس السلام المومن و المهيمن العزيز الجبار المتكبر سبحان الله عما يشركون ، هو الله الخالق البارى ء المصور له الاسماء الحسنى يسبح له ما فى السماوات و الارض و هو العزيز الحكيم - تا آخر سوره حشر - انت الله لا اله الا انت الكبير، و الكبرياء رداوك . (185)
دعاهاى هنگام بامداد و شامگاه
عبدالله بن ابراهيم جعفر مى گويد: از حضرت ابوالحسن عليه السلام شنيدم كه فرمود: اميرالمومنين على عليه السلام چون صبح مى كرد سه بار مى فرمود:
سبحان الله الملك القدوس - سپس مى فرمود - اللهم انى اعوذ بك من زوال نعمتك و من تحويل عافيتك و من فجاة نقمتك و من درك الشقاءو من شر ما سبق فى الكتاب اللهم انى اسالك بعزة مللك و شدة قوتك و بعظيم سلطانك و بقدرتك على خلقك . (186)
دعاى ارثيه پيغمبران
حضرت صادق عليه السلام فرمود: سه چيز را پيامبران از همديگر ارث بردند (يا از همديگر نسخه گرفتند) از آدم عليه السلام (گرفته) تا رسيدند به رسول خدا صلى الله عليه و آله كه هميشه بامداد كه مى كرد مى گفت :
اللهم انى اسالك ايمانا تباشر به قلبى و يقينا حتى اعلم انه لا يصيبنى الا ما كتبت لى و رضنى بما قسمت لى .
و اين روايت را برخى از اصحاب ما روايت كرده و اين جملات را هم به آن افزوده است :
حتى لا احب تعجيل ما اخرت و لا تاخير ما عجلت يا حى يا قيوم برحمتك استغيث ، اصلح لى شانى كله و لا تكلنى الى نفسى طرفة عين ابدا و صلى الله على محمد و آله . (187)
اين ذكر تا عرش بالا مى رود 
حضرت باقر عليه السلام فرمود: هيچ بنده اى نيست كه چون بامداد كند، پيش از آفتاب زدن بگويد:
الله اكبر الله اكبر كبيرا و سبحان الله بكرة و اصيلا و الحمدلله رب العالمين كثيرا، لا شريك له و صلى الله على محمد و آله .
جز اين كه فرشته اى آن ها را دريابد و در درون بال خود نهد و به آسمان دنيا بالا برد، پس فرشتگان به او گويند: چه چيز همراه تو است ؟ گويد: با من كلماتى است كه يكى ازمومنين گفته و آن ها چنين و چنانند، پس فرشتگان گويند، خدا رحمت كند آن كس كه اين كلمات را گفته و او را بيامرزد، و به هر آسمانى كه بالا رود به اهل آن آسمان مانند همان حرف را بزند، و آن ها نيز گويند: خدا رحمت كند كسى كه اين كلمات را گفته و او را بيامرزد تا به حاملين عرش رسد، پس به آن ها گويد: با من كلماتى است كه يكى از مومنين به آن تكلم كرده و آن ها چنين و چنانند، پس آن ها گويند: خدا رحمت كند اين بنده را و او را بيامرزد، آن ها را ببر نزد نگهبانان گنج هاى گفتار مومنان ، زيرا اينها گنجينه هاى كلماتند تا آن ها را در دفتر گنجها بنويسند. (188)
با اين كلمات از هر زيان حفظ بمانيد
امام باقر عليه السلام فرمود: هر كه صبح كند بگويد:
اللهم انى اصبحت فى ذمتك و جوارك ، اللهم انى استودعك دينى و نفسى و دنياى و آخرتى و اهلى و مالى و اعوذ بك يا عظيم من شر خلقك جميعا و اعوذبك من شر ما يبلس به ابليس و جنوده .
فرمود: چون اين كلام را بگويد چيزى در آن روز به وى زيان نرساند، و چون شب كند و آن را بگويد در آن شب چيزى به او زيان نرساند ان شاء الله . (189)
حفظ از آفات در شب و روز با اين ذكر 
امام صادق عليه السلام فرمود: هر كه اين ذكر را هنگامى كه شب مى كند (و داخل در شب مى گردد) سه بار بگويد، يبالى از بالهاى جبرئيل عليه السلام پوشيده شود تا بامداد (و از همه آفات تا صبح نگهدارى شود و آن ذكر اين است ):
استودع الله العلى الاعلى الجليل العظيم نفسى و من يعنينى امره ، استودع الله نفسى المرهوب المخوف المتضعضع لعظمته كل شى ء. (190)
دعايى مفيد در صبح و شب 
صفوان از شخصى نقل مى كند كه او گويد به امام صادق عليه السلام عرض ‍ كردم ، به من دعائى بياموز كه هرگاه صبح كردم و هرگاه شام نمودم آن را بگويم ، گويد، بگو:
الحمدلله الذى يفعل ما يشاء و لا يفعل ما يشاء ما يشاء غيره الحمد لله كما يحب الله ان يحمد، الحمد لله كما هو اهله ، اللهم ادخلنى فى كل خير ادخلت فيه محمدا و آل محمد و اخرجنى من كل سوء اخرجت منه محمدا و آل محمد و صلى الله على محمد و آل محمد. (191)
چه كنيم كه در زمره غافلين نباشيم 
ابوعبيده خداء گويد: حضرت باقر عليه السلام فرمود: هر كه هنگام زدن سپيده ده بار بگويد:
لا اله الا الله وحده لا شريك له ، له الملك و له الحمد يحيى و يميت (و يميت و يحيى ) و هو حى لا يموت بيده الخير و هو على كل شى ء قدير و ده بار بگويد: (وصلى الله على محمد و آل محمد) و سى و پنج بار (سبحان الله ) بگويد، و سى و پنج بار (لا اله الا الله ) بگويد، و سى و پنج بار (الحمد لله ) بگويد در آن بامداد در زمره غافلين (و بيخبران ) نوشته نشود، و چون در شب آن را گويد در آن شب از جمله غافلين نوشته نشود. (192)
اين دعاى گنجينه را ترك نكنيد
داود رقى از حضرت صادق عليه السلام حديث كند كه فرمود: از اين دعا دست بر مدار كه سه مرتبه چون بامداد كنى ، و سه مرتبه چون شام كنى بخوانى : اللهم اجعلنى فى درعك الحصينة التى تجعل فيها من تريد زيرا پدرم على عليه السلام مى فرمود: اين از دعاهاى گنجينه شده است (كه در گنجينه دعاهاى مومنين باشد).(193)
دعاى هنگام بيرون رفتن از منزل
ابوبصير از حضرت باقر عليه السلام حديث كند كه فرمود: هر كس هنگامى كه از در خانه اش بيرون ميرود بگويد:
اعوذ بما عاذت به ملائكة الله من شر هذا اليوم الجديد الذى اذا غابت شمسه لم تعد من شر نفسى و من شر غيرى و من الشياطين و من شر من نصب لاولياء الله و من شر الجن و الانس و من شر السباع و الهوام و من شر ركوب المحارم كلها، اجير نفسى بالله من كل شر.
خداوند او را بيامرزد و توبه اش بپذيرد و مهمش را كفايت كند، و از بدى او را جلوگيرى كند و از شر او را نگهدارد. (194)
دعا براى رفع بيمارى و ندارى 
اسماعيل بن عبدالخالق گويد: مردى از اصحاب پيغمبر صلى الله عليه وآله (چندى ) به خدمت آن حضرت صلى الله عليه و آله نيامد، (و پس از مدتى ) خدمتش رسيد، رسول خدا صلى الله عليه و آله به او فرمود: چه چيز تو را از مادور كرده بود؟ عرض كرد: بيمارى و ندارى ، باو فرمود: آيا به تو نيامورم دعائى كه خداوند از تو بيمارى و ندارى را دور سازد؟ عرض كرد: چرا يا رسول الله ، فرمود: بگو:
لا حول و لا قوة الا بالله العلى العظيم توكلت على الحى الذى لا يموت و الحمد لله الذى لم يتخذ صاحبة و لا ولدا و لم يكن له شريك فى الملك و لم يكن له ولى من الذل و كبره تكبيرا.
گويد: پس درنگى نكرد و طولى نكشيد كه خدمت پيغمبر صلى الله عليه و آله بازگشت و عرض كرد: اى رسول خدا خداوند بيمارى و ندارى را از من برد. (195)
ذكر سجده براى خواستن روزى
زيد شحام از حضرت باقر عليه السلام حديث كند كه فرمود: براى خواستن روزى (از خداوند) در نماز واجب در سجده بگو:
يا خير المسوولين و يا خير المعطين ارزقنى و ارزق عيالى من فضلك الواسع فانك ذوالفضل العظيم . (196)
دعا براى رفع نيازمندى و تنگدستى 
ابوبصير گويد: به حضرت صادق عليه السلام از نيازمندى و تنگدستى شكايت كردم و از او خواستم كه دعائى براى طلب روزى به من بياموزد، پس آن حضرت دعائى به من آموخت كه از آن زمان كه به وسيله آن دعا كردم نيازمند نگشتم ، فرمود: پس از نماز شب در سجده بگو:
يا خير مدعو و يا خير مسوول و يا اوسع من اعطى و يا خير مرتجى ارزقنى و اوسع على من رزقك و سبب لى رزقا من قبلك ؛ انك على كل شى ء قدير. (197)
دعا براى زياد شدن روزى
حضرت صادق عليه السلام فرمود: رسول خدا صلى الله عليه و آله اين دعا را براى زياد شدن روزى آموخت :
يا رازق المقلين ، يا راحم المساكين ، يا ولى المومنين ، يا ذاالقوة المتين صل على محمد و اهل بيته و ارزقنى و عافنى و اكفنى ما اهمنى . (198)
دعا براى اداى قرض و دفع وسوسه از دل
حضرت صادق عليه السلام فرمود: مردى خدمت رسول خدا صلى الله عليه وآله آمده عرض كرد: اى پيغمبر خدا قرض و وسوسه در دل بر من غالب گشته (دستورى براى رفع هر دو به من بدهيد)، پس پيغمبر صلى الله عليه و آله به او فرمود: بگو:
توكلت على الحى الذى لا يموت و الحمدلله الذى لم يتخذ صاحبة و لا ولدا و لم يكن له شريك فى الملك و لم يكن له ولى من الذل و كبره تكبيرا.
حضرت صادق عليه السلام فرمود: مدتى بر اين جريان گذشت ، پس روزى آن مرد بر پيغمبر صلى الله عليه و آله گذر كرد آن حضرت او را صدا زد و فرمود! چه كردى ؟ عرض كرد: اى رسول خدا آن چه به من فرمودى بدان ادامه دادم و خدا دين مرا ادا كرد و وسوسه خاطرم را نيزاز ميان برد. (199)
راهى براى برطرف كردن ترس از پيش آمدها و قضاء حاجت 
ابوحمزه گويد: حضرت باقر عليه السلام به من فرمود: اى اباحمزه چرا هر گاه براى تو پيش آمدى مى كند كه تو را بترس و خوف اندازد، به يكى از گوشه هاى خانه ات يعنى به سوى قبله رو نمى كنى ، پس دو ركعت نماز بخوانى سپس هفتاد بار بگوئى :
يا ابصر الناظرين و يا اسمع لسامعين و يا اسرع الحاسبين و يا ارحم الراحمين .
و هر بار كه اين كلمات را مى گوئى حاجت خود را بخواهى . (200)
دعاى استعاذه از امام صادق عليه السلام 
استعيذ بالله من الشيطان الرجيم و اعوذ بالله ان يحضرون ان الله هو السميع العليم . (201)
دعاى هنگام غم و گرفتارى
اسماء گويد: رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: هر كس به او اندوهى يا غمى يا سختى يا بلائى يا دشوارى برسد پس بگويد:
الله ربى و لا اشرك به شيئا: توكلت على الحى الذى لا يموت . (202)
دعاى حضرت يوسف عليه السلام كه با آن از چاه بيرون آمد
اللهم انى اسالك بان لك الحمد، لا اله الا انت المنان بديع السماوات و الارض ذوالجلال و الاكرام ان تصلى على محمد و آل محمد و ان تجعل لى مما انا فيه فرجا و مخرجا. (203)
دعا به هنگام وارد شدن بر سلطان و ترس از او
حضرت صادق عليه السلام فرمود: هر كه بر سلطانى وارد شود كه از او ترس ‍ دارد پس بگويد:
بالله استفتح و بالله استنجح و بمحمد صلى الله عليه و آله اتوجه ، اللهم ذلل لى صعوبته و سهل لى حزونته فانك تمحو ما تشاء و تثبت و عندك ام الكتاب حسبى الله لا اله الا هو عليه توكلت و هو رب العرش ‍ العظيم و امتنع بحول الله و قوته من حولهم و قوتهم و امتنع برب الفلق من شر ما خلق و لا حول و لا قوة الا بالله . (204)
دعاى ايمن بودن از ضرر جن و انس 
حضرت صادق عليه السلام فرمود: كه على بن الحسين عليه السلام مى فرمود: من باكى ندارم چون اين كلمات را بگويم ، اگر جن و انس بر عليه من گرد آيند (و به ضرر من اجتماع كنند، و آن كلمات اين است ):
بسم الله و بالله و من الله و الى الله و فى سبيل الله و على ملة رسول الله صلى الله عليه و آله اللهم اليك اسلمت نفسى و اليك وجهت وجهى و اليك الجات ظهرى و اليك فوضت امرى اللهم احفظنى بحفظ الايمان من بين يدى و من خلفى و عن يمينى و عن شمالى و من فوقى و من تحتى و من قبلى و ادفع عنى بحولك و قوتك ، فانه لا حول و لا قوة الا بك . (205)
دعاى رفع گرفتارى و گشايش كار
على بن مهزيار گويد: محمد بن حمزه غنوى به من نوشت و از من خواست كه به حضرت جواد عليه السلام بنويسم كه دعائى به او بياموزد كه با آن وسيله گشايشى برايش حاصل گردد (و از زندانى كه در آن گرفتار شده بود خلاص گردد) پس آن حضرت به من نوشت : اما آن چه محمد بن حمزه درخواست كرده كه دعائى بياموزد كه با آن فرج و گشايش يابد، پس به او بگو كه ملازم اين دعا باشد (و هميشه بگويد)
يا من يكفى من كل شى ء و لا يكفى منه شى ء اكفنى ما اهمنى مما انا فيه . (206)
بهترين عمل براى اهل خانواده هنگام سفر
در حديث معتبر از حضرت رسول اكرم صلى الله عليه و آله منقول است كه هيچ خليفه آدمى در اهلش نمى گذارد بهتر از آن كه ، در وقت بيرون رفتن دو ركعت نماز بگذارد، پس بگويد:
اللهم انى استودعك نفسى و اهلى و مالى و ذريتى و دنياى و آخرتى و امانتى و خاتمة عملى . ابن طاوس قدس سره گفته است كه در ركعت اول قل هو الله احد و در ركعت دوم انا انزلناه بخوان . (207)
دعاى هنگام سفر
در روايت ديگر وارد شده است كه : چون حضرت صادق عليه السلام به سفرى مى رفتند اين دعا را مى خواندند:
اللهم احفظنى و احفظ ما معى و بلغنى و بلغ ما معى ببلاغك الحسن بالله استفتح و بالله استنجح و بمحمد صلى الله عليه و آله اتوجه اللهم سهل لى كل حزونة و ذلل لى كل صعوبة و اعطنى من الخير كله اكثر مما ارجو و اصرف عنى من الشر اكثر مما احذر فى عافية يا ارحم الراحمين اسئل الله الذى بيده ما دق و جل بيده اتوات الملائكة ان يهب لنا فى سفرنا امنا و ايمانا و سلامة و اسلاما و فقها و توفيقا و بركة و هدى و شكرا و عافية و مغفرة و عزما لا تغادر ذنبا. (208)
از آداب سفر كردن پيامبراسلام و تعويذات مناسب سفر
در روايت ديگر منقول است كه : چون حضرت رسول خدا صلى الله عليه و آله به سفر مى رفتند شيشه روغن و سرمه دان و مقراض و آينه و مسواك و شانه و سوزن و ريسمان و چيزى كه به آن كفش را پينه كنند و تسمهاى نعل را بر مى داشتند و از جمله تعويذاتى كه در سفر مناسب است ، تعويذى است كه مروى است كه در دسته شمشير حضرت رسالت پناه تعبيه شده بود و آن اين تعويذ است :
بسم الله الرحمن الرحيم يا الله يا الله يا الله اسالك يا ملك الملوك الاول القديم الابدى الذى لايزول و لا يحول انت الله العظيم الكافى لكل شيى ء المحيط بكل شيى ء اللهم اكفنى باسمك الاعظم الاجل الواحد الاحد الصمد الذى لم يلد و لم يولد و لم يكن له كفوا احد و احجب عنى شر من ارادنى كلهم و سيوفهم و باسهم و الله من و رائهم محيط اللهم احجب عنى شر من ارادنى بحجابك الذى احتجبت به فلم ينظر اليه احد من شر فسقة الجن و الانس و من شر سلاحهم و من الحديد و من كل ما يتخوف و يحذرو من شر كل شدة و بلية و من شر ما انت به اعلم و عليه اقدر انك على كل شيى ء قدير و صلى الله على نبيه محمد و آله و سلم تسليما و عوذه كه در ميان عمامه گذارند اقبل و لا تخف انك من الامنين و لا تخف نجوت من القوم الضالمين لا تخف انك انت الاعلى الا تخافا اننى معكما اسمع و ارى و لا تخاف دركا و لا تخشى الذى اطعمعم من جوع و امنهم من خوف فسيكفيكهم الله و هو السميع العليم فالله خير حافظا و هو ارحم الراحمين ادخلوا عليهم الباب فاذا دخلتموه فانكم غالبون و على الله فتوكلوا ان كنتم مومنين عوذه اى را كه بر چهارپاى سوارى بندند اللهم احفظ على ما لو حفظه غيرك لضاع و استر على ما لو ستره غيرك لكاع و اجعل على ظلا ظليلا اتوقى به كل من رامنى بسوء او نصب لى مكرا او هيا لى مكروها حتى يعود و هو غير ظافر بى و لا قادر على اللهم احفظنى كما حفظت به كتابك المنزل على قلب نبيك المرسل اللهم انك قلت و قولك الحق انا نحن نزلنا الذكر و انا له لحافظون . (209)
در بيان دعاهائى كه در راه و منازل بايد خواند
در حديث صحيح از حضرت امام جعفر صادق عليه السلام منقول است كه : چون حضرت رسول صلى الله عليه و آله در سفرها سراشيب مى رفتند (سبحان الله ) مى گفتند و چون سر بالا مى رفتند (الله اكبر) مى گفتند.(210)
در حديث صحيح ديگر فرمود كه چون در سفر باشى بگو: اللهم اجعل مسيرى عبرا و صمتى تفكرا و كلامى ذكرا. (211)
در حديث معتبر از حضرت رسول صلى الله عليه و آله منقول است كه هر كه به رودخانه پائين برود پس بگويد: (لا اله الا الله و لله اكبر) حق تعالى پر كند آن رودخانه را از براى او پر از حسنات . (212)
دعاى ترس از وسوسه و حديث نفس 
سيد بن يسارگويد: حضرت صادق عليه السلام فرمود: هرگاه از وسوسه يا حديث نفس (خاطره هاى شيطانى ) بترسى بگو:
اللهم انى عبدك و ابن عبدك و ابن امتك ، ناصيتى بيدك عدل فى حكمك ماض فى قضاوك اللهم انى اسالك بكل اسم هو لك انزلته فى كتابك او علمته احدا من خلقك او استاثرت به فى علم الغيب عندك ان تصلى على محمد و آل محمد و ان تجعل القرآن نور بصرى و ربيع قلبى و جلاء حزنى و ذهاب همى ؛ الله الله ربى لا اشرك به شيئا. (213)
دعاى هنگام درد و بيمارى
برخى از اصحاب ما حديث كرده اند كه حضرت صادق عليه السلام هنگام درد و بيمارى (اين دعا را مى خواند) مى گفت :
اللهم انك عيرت اقواما فقلت : قل ادعوا الذين زعمتم من دونه فلا يملكون كشف الضر عنكم و لا تحويلا، فيا من لا يملك كشف ضرى و لا تحويله عنى احد غيره صل على محمد و آل محمد و اكشف ضرى و حوله الى من يدعومعك الها آخر لا اله غيرك . (214)
دعاى هنگام ديدن صاحبان بلا
حضرت باقر عليه السلام فرمود: چون مردى را ديدى كه گرفتار بلا شده (به شكرانه اين كه تو بدان بلا گرفتار نشده اى ) بگو:
الحمد لله الذى عافانى مما ابتلاك به و فضلنى عليك و على كثير ممن خلق و نگذار او بشنود. (215)
دعاى براى دفع بواسير(216) 
از حضرت اميرالمومنين عليه السلام منقول است كه خواندن اين دعا براى رفع بواسير نافع است :
يا جواد يا ماجد يا رحيم يا قريب يا مجيب يا بارى ء يا راحم صل على محمد و آله و اردد على نعمتك و اكفنى امر وجعى .
حديث ديگر منقول است كه شخصى به حضرت امام رضا عليه السلام شكايت كرد از بواسير فرمود كه : سوره يس را با عسل بنويس و بشوى و بخور. (217)
دعا براى نجات از بيمارى عرق النساء (سياتيك )(218)
در حديث ديگر مروى است كه شخصى به حضرت صادق عليه السلام شكايت كرد از عرق النساء، فرمود: هرگاه اثرش ظاهر شود دست بر آن موضع بگذار و بگو:
بسم الله الرحمن الرحيم بسم الله و بالله اعوذ بسم الله الكبير و اعوذ بسم الله العظيم من شر كل عرق نعار و من شر حر النار آن شخص سه مرتبه اين دعا را خوانده ، از آن مرض ، نجات يافت . (219)
نجات از هر ورطه و امر سخت و دشوار
در روايتى منقول است كه : پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله به حضرت على عليه السلام فرمود هرگاه در ورطه اى افتادى بگو:
بسم الله الرحمن الرحيم لا حول و لا قوة الا بالله العلى العظيم اللهم اياك نعبد و اياك نستعين به درستى كه خداى تعالى به آن ، بلا را از تو دفع مى كند. (220)
با اين اذكار خداوند هفتاد نوع بلا را دفع مى كند 
در روايت است كه از سلمان نقل شده : كه هر كه صبح كند و سه بار بگويد:
الحمد لله رب العالمين الحمد لله حمدا كثيرا طيبا مباركا فيه حقتعالى هفتاد نوع بلا را از او دفع كند. (221)
با اين تعويذ زنان و بچه هايتان را از چشم زخم پناه دهيد
از حضرت على عليه السلام منقول است كه هنگامى رسول اكرم صلى الله عليه و آله را غمى گرفت ، جبرئيل آمد عرض كرد: يا محمد اين چه غم است كه در روى شما مى بينم فرمودند: حسن و حسين را چشم زخم برخورده ، عرض كرد چشم زخم حق است تصديق كن ، فرمود آرى . چرا با اين كلمات آن دو را تعويذ نكردى ، فرمود كدام كلمات اى جبرئيل ، عرض ‍ كرد بگو:
اللهم يا ذالسلطان العظيم و المن القديم و الوجه الكريم يا ذالكلمات التامات و الدعوات المستجابات عاف الحسن و الحسين . (به جاى اين كلمات نام مريض را ببر) من انفس الجن و اعين الانس .
حضرت چون اين دعا را خواند آن دو برخواستند و به راه افتادند حضرت به اصحاب خود فرمود: زنان و بچه هايتان را با اين تعويذ پناه دهيد كه به مانند آن هيچ كس پناه نگرفته . (222)
دعاى حضرت امام سجاد عليه السلام درطلب عاقبت به خيرى
يا من ذكره شرف للذاكرين ، و يا من شكره فوز للشاكرين ، و يا من طاعته نجاة للمطيعين ، صل على محمد و اله ، و اشغل قلوبنا بذكرك عن كل ذكر، و السنتنا بشكرك عن كل شكر، و جوارحنا بطاعتك عن كل طاعة ، فان قدرت لنا فراغا من شغل فاجعله فراغ سلامة لا تدركنا فيه تبعة ، و لا تلحقنا فيه سئمة ،حتى ينصرف عنا كتاب السيئات بصحيفة خالية من ذكر سيئاتنا، و يتولى كتاب الحسنات عنا مسرورين بما كتبوا من حسناتنا، و اذاانقضت ايام حياتنا، و تصرمت مدد اعمارنا، و استحضرتنا دعوتك التى لا بد منها و من اجابتها، فصل على محمد و اله ، و اجعل ختام ما تحصى علينا كتبه اعمالنا توبة مقبولة لا توقفنا بعدها على ذنب اجترحناه ، و لا معصية افترفناها و لا تكشف عنا سترا سترته على رووس الاشهاد، يوم تبلواخبار عبادك ، انك رحيم بمن دعاك و مستجيب لمن ناداك . (223)
دعاى حضرت امام سجاد عليه السلام به وقت تنگى رزق
اللهم انك ابتليتنا فى ارزاقنا بسوء الظن ، و فى اجالنا بطول الامل ، حتى التمسنا ارزاقك من عند المرزوقين ، و طمعنا بامالنا فى اعمار المعمرين ، فصل على محمد و اله ، و هب لنا يقينا صادقا تكفينا به من موونة الطلب ، و الهمنا ثقة خالصة تعفينا بها من شدة النصب ، و اجعل ما صرحت به من عدتك فى وحيك و اتبعته من قسمك فى كتابك ،قاطعا لاهتمامنا بالرزق الذى تكفلت به ، و حسما للاشتغال بما ضمنت اللكفاية له ، فقلت و قولك الحق الاصدق ، و اقسمت و قسمك الابر الاوفى : (و فى السماء رزقكم و ما توعدون ) ثم قلت : (فو رب السماء و الارض انه لحق مثل ما انكم تنطقون ). (224)
دعاى حضرت امام سجاد عليه السلام در يارى خواستن از خدا براى پرداخت وام
اللهم صل على محمد و اله ، و هب لى العافية من دين تخلق به وجهى ، و يحار فيه ذهنى ، و يتشعب له فكرى ، و يطول بممارسته شغلى . و اعوذ بك يا رب من هم الذين و فكره ، و شغل الدين و سهره ، فصل على محمد و اله ، و اعذنى منه ، و اسجير استجير بك يا رب من ذلته فى الحيوة ، و من تبعته بعد الوفاة ، فصل على محمد و اله ، و اجرنى منه بوسع فاضل ، او كفاف واصل . اللهم صل على محمد و اله ، و احجبنى عن السرف و الازدياد، و قومنى بالبذل و الاقتصاد، و علمنى حسن التقدير، و اقبضنى بلطفك عن التبذير، و اجر من اسباب الحلال ارزاقى ، و وجه فى ابواب البر انفاقى ، و ازوعنى من المال ما يحدث لى مخيلة ، اوتاديا الى بغى ، او ما اتعقب منه طغيانا. اللهم حبب الى صحبة الفقراء، و اعنى على صحبتهم بحسن الصبر، و ما زويت عنى من متاع الدنيا الفانية فاذخره لى فى خزائنك الباقية ، و اجعل ما خولتنى من حطامها، و عجلت لى من متاعها بلغة الى جوارك ، و وصلة الى قربك ، و ذريعة الى جنتك ، و انك ذوالفضل العظيم ، و انت الجواد الكريم . (225)
دعاى فرج و رفع گرفتارى از امام جواد عليه السلام 
مرحوم شيخ عباس قمى قدس سره گويد كه از براى فرج و رفع گرفتارى و غم نيز نافع است مواظبت بر اين ذكر كه حضرت جواد عليه السلام تعليم فرموده : يا من يكفى من كل شيى ء و لا يكفى منه شى ء اكفنى ما اهمنى يعنى : ايكه از هر چه كفايت كنى و كفايت نكند از تو چيزى ، كفايت نما آن چه برايم مهم است . (226)
دعا براى كامل شدن ايمان و زايل نشدن آن
شيخ طوسى ازمحمد بن سليمان ديلمى روايت كرده است كه ، به خدمت حضرت صادق عليه السلام عرض كردم كه : شيعيان شما مى گويند كه ايمان بر دو قسم است ، يكى مستقر و ثابت ، و ديگر آن كه به امانت سپرده شده است و زايل مى گردد. پس به من بياموز دعائى را كه هرگاه آن را بخوانم ، ايمان من كامل گردد و زايل نشود، فرمود كه : بعد از هر نماز واجب بگو:
رضيت بالله ربا و بمحمد صلى الله عليه و آله نبيا و بالاسلام دينا و بالقران كتابا و بالكعبة قبلة و بعلى وليا و اماما و بالحسن و الحسين و على بن الحسين و محمد بن على و جعفر بن محمدفارفنى و موسى بن جعفر و على بن موسى و محمد بن على و على بن محمد و الحسن بن على و الحجة بن الحسن صلوات الله عليهم ائمة اللهم انى رضيت بهم ائمة فارضنى لهم انك على كل شيى ء قدير. (227)
دعا براى دفع وسوسه و حديث نفس و اداى قرض 
از حضرت امام محمد باقر عليه السلام روايت است ، كه مردى خدمت حضرت رسول اكرم صلى الله عليه و آله آمد و شكايت كرد به آن حضرت از وسوسه و حديث نفس و دينى كه او را سنگين كرده بود. حضرت رسول صلى الله عليه و آله به او فرمود اين دعا را مكرر بگويد:
توكلت على الحى الذى لا يموت و الحمدلله الذى لم يتخذ ولدا و لم يكن له شريك فى الملك و لم يكن له ولى من الذل و كبره تكبيرا. (228)
و نيز روايت شده كه از براى دفع وسوسه شيطان ، هنگامى كه در سينه ات شكى پيدا شد، بگو:
هو الاول و الاخر و الظاهر و الباطن و هو بكل شيى عليم . (229)

(دعاهاى عصر غيبت )

دعاى فرج حضرت امام زمان عليه السلام 
اللهم كن لوليك الحجة بن الحسن صلواتك عليه و على ابائه فى هذه الساعة و فى كل ساعة وليا و حافظا و قاعدا و ناصرا و دليلا و عينا حتى تسكنه ارضك طوعا و تمتعه فيها طويلا. (230)
دعا براى ثبات ايمان در غيبت كبرى
شيخ نعمانى در غيبت و كلينى در كافى به اسناد متعدده روايت كردند، از زراره كه گفت : شنيدم كه ابوعبدالله عليه السلام مى فرمايد كه : به درستى كه از براى قائم عليه السلام غيبتى است پيش از آن كه خروج كند. آن گاه فرمود: اى زراره ! و اوست منتظر و اوست كسى كه شك مى شود در ولادتش . پس بعضى از مردم مى گويند كه پدرش مرد و جانشينى نگذاشت و بعضى از ايشان مى گويند كه حمل بود و بعضى از ايشان مى گويند كه او غائب است ، و بعضى مى گويند كه متولد شد پيش از وفات پدرش به دو سال ، و اوست منتظر، غير اين كه خداوند خواسته كه امتحان كند قلوب شيعه را. پس در اين زمان به شك مى افتند مبطلون .
زراره گفت : پس گفتم : فداى تو شوم ! اگر درك كردم آن زمان را، كدام عمل را بكنم ؟
فرمود: اى زراره ! اگر درك كردى آن زمان را، پس بخوان اين دعا را:
اللهم عرفنى نفسك ، فانك ان لم تعرفنى نفسك لم اعرف نبيك ، اللهم عرفنى رسولك ، فانك ان لم تعرفنى رسولك لم اعرف حجتك ، اللهم عرفنى حجتك ، فانك ان لم تعرفنى حجتك ضللت عن دينى . (231)
دعاى غريق
شيخ صدوق در كتاب كمال الدين روايت كرده از عبدالله بن سنان كه گفت : فرمود حضرت ابوعبدالله عليه السلام كه : زود است به شما شبهه . پس ‍ مى مانيد بدون نشانه و راهنما و پيشواى هدايت كننده ، و نجات نمى يابد در آن شبهه ، مگر كسى كه بخواند دعاى غريق را. گفتم : چگونه است دعاى غريق ؟
فرمود مى گويى : يا الله ! يا رحمن ! يا رحيم ! يا مقلب القلوب ! ثبت قلبى على دينك .(232)
ترجمه فقراتى از دعاى ندبه
كاش مى دانستم كه تو در كجا اقامت نمودى ؟ و كدام زمين و خاك تو را برگرفته ؟ آيا به رضوى جاى دارى يا ذى طوى ؟
گران است بر من كه خلق را بينم و تو ديده نشوى و نشنوم از تو، نه آوازى و نه رازى .
گران است بر من كه احاطه كند به تو، و نرسد به تو بلا از من ، نه ناله اى و نه شكايتى .
جانم فداى تو كه غايبى و از ما كناره ندارى !
جانم فداى تو دور شده اى كه از ما دورى نگرفتى !
جانم فداى تو كه آرزوى هر مشتاق آرزومندى ، ازمرد و زن كه تو را ياد آورند و ناله كنند!
گران است بر من كه من بر تو بگريم ، و خلق از تو دست كشيده باشند.
گران است بر من كه بگذرد بر تو، نه بر ديگران آن چه مى گذرد.
آيا كسى هست كه مرا يارى كند تا به همراهى او ناله و گريه را طولانى كنم .آيا جزع كننده اى هست كه من او را بر جزعش يارى كنم . هر آن گاه كه خلوتى شده ؟ آيا به چشمى (كنايه از بسيارى گريه ) خاشاكى رفته ؟ كه چشم من او را بر آن حالت مساعدت كند؟
آيا به سوى تو راهى هست اى پسر احمد! كه به حضور جنابت مشرف شوند؟
آيا روز جدائى ما به فرداى وصال مى رسد كه به ديدار جمالت بهرمند شويم ؟
كى وارد مى شويم بر چشمه سارهاى سيراب كننده كه سيراب شويم ؟
كى صبح و شام به خدمتت خواهيم رسيد؟
كى تو ما را مى بينى و ما تو را، و حال آن كه لواى ظفر و نصرت برافراشته شده .
سزاوار است آن حضرت عليه السلام را به امثال اين كلمات درد دلى كرده ، و بر آتش هجرانش كفى از آب شور پاشيده . (233)
دعايى كه به واسطه خواندن آن ، مى توان حضرت حجت عليه السلام را در خواب يا بيدارى ديد
سيد جليل بن باقى در اختيار مصباح ، روايت كرده از حضرت صادق عليه السلام كه فرمود: هر كس اين دعا را بعد از هر نماز فريضه بخواند، پس به درستى كه او خواهد ديد امام ، م ح م د بن للحسن - عليه و على آبائه السلام - را در بيدارى يا در خواب :
بسم الله الرحمن الرحيم
اللهم بلغ مولانا صاحب الزمان اينما كان و حيثما كان ، من مشارق الارض و مغاربها، سهلها و جبلها، عنى و عن والدى و عن ولدى و اخوانى والتحية و السلام عدد خلق الله ، و زنة عرش الله ، و ما احصاه كتابه و احاط علمه .
اللهم انى اجدد له فى صبيحة هذااليوم و ما عشت فيه من ايام حياتى ، عهدا و بيعة له فى عنقى لا احول عنها و لا ازول ابدا.
اللهم اجعلنى من انصاره و تصاره الذابين عنه ، و الممتثلين لاوامره و نواهيه فى ايامه ، و المستشهدين بين يديه .
اللهم فان حال بينى و بينه الموت الذى جعلته على عبادك حتما مقضيا، فاخرجنى من قبرى موتزرا كفنى ، شاهرا سيفى ، مجردا قناتى ، ملبيا دعوة الداعى فى الحاضر و البادى .
اللهم ارنى الطلعة الرشيدة و الغرة الحميدة ، و اكحل بصرى بنظرة منى اليه و عجل فرجه و سهل مخرجه .
اللهم اشذد ازره ، و قو ظهره و طول عمره .
اللهم اعمر به بلادك ، و احى به عبادك ، فانك قلت و قولك الحق : (ظهر الفساد فى البر و البحر بما كسبت ايدى الناس ) فاظهر اللهم لنا وليك ، و ابن بنت نبيك المسمى باسم رسولك ،صلواتك عليه و آله . حتى لا يظهر بشى ء من الباطل الا مزقه ، و يحق الله الحق بكلماته و يحقفه .
اللهم اكشف هذه الغمة عن هذه الامة بظهوره ، انهم يرونه بعيد و نراه قريبا، و صلى الله على محمد و آله .(234)

با خواندن دعاى عهد(235) از ياران حضرت ولى عصر عليه السلام باشيد
از حضرت صادق عليه السلام منقول است كه : هر كه چهل صباح اين عهد را بخواند، از ياوران قائم ما باشد، و اگر پيش از ظهور آن حضرت بميرد، خدا او را از قبر بيرون آورد، كه در خدمت آن حضرت باشد، و حق تعالى به هر كلمه ، هزار حسنه او را كرامت فرمايد، و هزار گناه از او محو كند. (236)

رباعى در مدح امام عصر عليه السلام 
تنگ است بسى به سينه ام راه نفس
از بس كه به راه حق نمى بينم كس
پر گشته جهان سراسر از ظلم و نفاق
اى پادشه عصر به فرياد برس

-------------------------------

پی نوشت:

185- كافى ، ج 4، ص 282.
186- كافى ، ج 4، ص 305.
187- كافى ، ج 4، ص 294.
188- كافى ، ج 4، ص 297.
189- كافى ، ج 4، ص 299.
190- كافى ، ج 4، ص 293.
191- كافى ، ج 4، ص 301.
192- كافى ، ج 4، ص 308.
193- كافى ، ج 4، ص 308.
194- كافى ، ج 4، ص 319.
195- كافى ، ج 4، ص 332.
196- كافى ، ج 4، ص 332.
197- كافى ، ج 4، ص 332.
198- كافى ، ج 4، ص 333.
199- كافى ، ج 4، ص 336.
200- كافى ، ج 4، ص 338.
201- كافى ، ج 4، ص 306.
202- كافى ، ج 4، ص 338.
203- كافى ، ج 4، ص 339.
204- كافى ، ج 4، ص 340.
205- كافى ، ج 4، ص 342.
206- كافى ، ج 4، ص 345.
207- حلية المتقين ، ص 517.
208- حلية المتقين ، ص 520.
209- حلية المتقين ، ص 523.
210- همان
211- همان
212- همان
213- كافى ، ج 4، ص 345.
214- كافى ، ج 4، ص 350.
215- كافى ، ج 4، ص 352.
216- ورم دردناك رگهاى مقعد كه گاهى از آن خون مى آيد، بيشتر به واسطه يبوست مزمن يا نشستن زياد به خصوص نشستن سر پا توليد مى شود.
217- حلية المتقين ، ص 316.
218- يكى از بيماريهاى اعصاب كه غالبا در كمر بروز مى كند و تا زانو و پا مى رسد.
219- حلية المتقين ، ص 315.
220- مكارم الاخلاق ، ص 406. ختوم و اذكار، ج 1، ص 119.
221- بلد الامين ، ختوم و اذكار، ج 1، ص 119.
222- ختوم و اذكار، ج 2، ص 275. مجتنى ، ص 28.
223- صحيفة كامله سجاديه ، ص 73.
224- صحيفة كاملة سجاديه ، ص 160.
225- صحيفة كامله سجادية ، ص 162.
226- مفاتيح الجنان ، ص 186.
227- مفاتيح الجنان ، ص 142.
228- مفاتيح الجنان ، ص 367.
229- مفاتيح الجنان ، ص 368.
230- نجم الثاقب ، ص 758.
231- اصول كافى ، ج 1، ص 337. نجم الثاقب ، ص 777.
232- نجم الثاقب ، ص 784. بحار ج 95. ص 326. كمال الدين ، ج 2، ص 11.
233- نجم الثاقب ، ص 741.
234- نجم الثاقب ، ص 846. بحار، ج 86، ص 61.
235- دعاى عهد در مفاتيح الجنان مى باشد.
236- مفاتيح الجنان ، ص 892.

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

مؤسسه جهانی سبطین علیهما السلام

loading...
اخبار مؤسسه
فروشگاه
درباره مؤسسه
کلام جاودان - اهل بیت علیهم السلام
آرشیو صوت - ادعیه و زیارات عقائد - تشیع

@sibtayn_fa@sibtayn_fa





مطالب ارسالی به واتس اپ
loading...
آخرین
مولودی
سخنرانی
تصویر

روزشمارتاریخ اسلام

1 ذی قعده

١ـ ولادت با سعادت حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها)٢ـ مرگ اشعث بن قیس٣ـ وقوع جنگ بدر صغری ١ـ...


ادامه ...

11 ذی قعده

میلاد با سعادت حضرت ثامن الحجج، امام علی بن موسی الرضا (علیهما السلام) روز یازدهم ذیقعده سال ١٤٨...


ادامه ...

15 ذی قعده

كشتار وسیع بازماندگان بنی امیه توسط بنی عباس در پانزدهم ذیقعده سال ١٣٢ هـ.ق ، بعد از قیام...


ادامه ...

17 ذی قعده

تبعید حضرت موسی بن جعفر (علیهما السلام) از مدینه به عراق در هفدهم ذیقعده سال ١٧٩ هـ .ق....


ادامه ...

23 ذی قعده

وقوع غزوه بنی قریظه در بیست و سوم ذیقعده سال پنجم هـ .ق. غزوه بنی قریظه به فرماندهی...


ادامه ...

25 ذی قعده

١ـ روز دَحوالارض٢ـ حركت رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) از مدینه به قصد حجه...


ادامه ...

30 ذی قعده

شهادت امام جواد (علیه السلام) در روز سی ام ذی‌قعده سال ٢٢٠ هـ .ق. شهادت نهمین پیشوای شیعیان...


ادامه ...
0123456

انتشارات مؤسسه جهانی سبطين عليهما السلام
  1. دستاوردهای مؤسسه
  2. سخنرانی
  3. مداحی
  4. کلیپ های تولیدی مؤسسه

سلام ، برای ارسال سؤال خود و یا صحبت با کارشناس سایت بر روی نام کارشناس کلیک و یا برای ارسال ایمیل به نشانی زیر کلیک کنید[email protected]

تماس با ما
Close and go back to page